In meoriam Michael

8 februari 2015 - Berekum, Ghana

Lieve vrienden en verhalenlezers.

Helaas is Michael gisteren alsnog overleden aan de gevolgen van te laat ontdekte Typhus.

Het leek goed te gaan en hij was weer aan z'n studie begonnen. Len moest naar Accra om wat papieren te regelen en zou hem daar ontmoeten, maar hij kwam niet opdagen en nam de telefoon niet op. Vrjdagavond belde hij naar Len dat hij weer ziek was en hoge koorts had. Hij klonk verward en zwak. Zijn zusje zou Len de volgende morgen ophalen om hem naar Michaels huis te brenen, want hij was naar zijn familie ergens in het Oosten gegaan. Zaterdagmorgen zijn ze samen naar hem toegereisd. Len was net op tijd en heeft nog een paar woorden met hem kunnen wisselen voor hij overleed. Hij was waarschijnlijk te veel verzwakt om deze koortsaanval aan te kunnen en heeft op Len gewacht

We zijn erg verdrietig. Michael was pas 28. Een aimabele, intelligente, eigenwijze en ondernemende jongeman. Bijna klaar met zijn studie aan de Polytechnische Hogeschool waar hij een Commerciele, logistieke studie deed. Ik weet niet meer hoe die precies heet.

Tijdens ons laatste gesprek heeft hij verteld wat zijn toekomstplannen waren. Na zijn examens moest hij zijn National Service doen en terwijl hij op zijn oproep wachtte, zou hij Frans leren, want alle omringende landen zijn Franstalig. Hij ambieerde een baan in  de handel met die landen en wilde proberen een goedgeregelde handelslijn op te zetten.

Het heeft niet zo mogen zijn.

Len heeft zijn beste vriend verloren die als een zoon voor hem was en ik een dierbare vriend.

1. Jenny:
    9 februari 2015
    Catalina, wat naar om dat te horen.
    Veel sterkte.
  2. Marlies:
    lieve Cathalina,
    wat vreselijk. en wat een verlies !
    Frustrerend, omdat je weet dat in Afrika het leven toch minder voorstelt dan hier in het westen, en genezing niet zo evident is!
    heel veel liefs en sterkte voor jullie allen
  3. Marian:
    9 februari 2015
    wat is het leven hard daar hier zou het simpel op te lossen zijn Sterkte en denk aan je zelf
    Groetjes Marian xxx
  4. Cocky:
    9 februari 2015
    Hoi Catalina, wat naar om te horen, zo zie je maar dat zo'n ziekte ook jonge mensen te zwaar kan zijn. Ik wens je heel veel sterkte, groetjes Cocky
  5. Catalina:
    9 februari 2015
    Dank je wel voor jullie meeleven.
    Hoewel ik er op voorbereid was dat het niet goed af zou lopen, ik bleef maar een slecht gevoel erover houden, ben ik erg van slag en is het moeilijkte accepteren. Ik denk dat Michael het zelf heeft geweten en geaccepteerd. Hij las steeds in zijn bijbel, want hij was een gelovige man. Op zijn status van Whatsapp had hij geschreven: 'Glory be to God'.
  6. Winnie bauer:
    lieve catalina
    Heel veel sterkte voor jullie daar.
  7. Carla:
    9 februari 2015
    woorden kunnen niet verzachten, heel veel sterkte voor jullie,
  8. Thijs:
    9 februari 2015
    Je leest er vaak over, maar via jou komt het ineens dichtbij voor ons. Dat het dan voor jou zeker heftig is kan ik me dus goed voorstellen. Heel veel sterkte.
  9. Ine:
    Heel veel sterkte
  10. Catalina:
    9 februari 2015
    Lieve allemaal, jullie medeleven doet me goed. Dank je wel!

Dat ik Michael niet meer zal zien, is onwezenlijk en dat hij in Accra me niet meer zal opwachten onvoorstelbaar.
    Ik ben tijdens dit verblijf in Ghana met veel ziekte en problemen geconfronteerd, maar het overlijden van Michael is het ingrijpendste. Ik heb
    veel geleerd en zal als een ander mens terugkeren.
  11. Lies:
    9 februari 2015
    Catalina, heel verdrietig voor je dat je een goeie vriend verloren bent. Veel sterkte hoor.
  12. Catalina:
    Heel heel erg. Sterkte.
  14. Marijke v Sluijs:
    Hallo Catalina,
    Ik lees je mail nu pas.
    Wat jong nog en vol toekomstplannen.
    Het is moeilijk voor te stellen dat je iemand nooit meer ziet, die je goed gekend hebt.
    Ik hoop toch dat je het een plek kunt geven.
    En dat de goede herinneringen je zullen troosten.

lieve gr Marijke
  15. Catalina:

Dank je wel voor jullie steun!
    Ik probeer zijn nagedachtenis te eren en het is niet moeilijk om hem voor ogen te halen en te 'zien' hoe hij zou reageren of wat hij zou doen. Dan moet ik glimlachen en ben ik een beetje getroost. Hj was een opmerkelijk mens!
  16. Catalina:

17. Catalina:

18. Cissy:
    Heel veel sterkte Catalina en Len
  19. Catalina:
    11 februari 2015
    Internet is hier traag. Soms lukt niks, Nu staathet er 3 x op.....

Dank je Cissy!
  20. Heleen Fröberg:
    Lieve Cathalina,
    Als je maar weet dat wij blij zullen zijn als je weer veilig terug bent.
    Wat moet jij veel afzien!
    Je wilde de winter ontlopen maar je komt
    een ander soort gure winter tegen.
    Wat jammer ook voor zo'n jonge kerel !
    Veel sterkte en misschien schijnt de zon toch nog een beetje voor jou daar.
    X Heleen
  21. Catalina:
    Dank je wel Heleen,
    Het is dit keer en bijzonder verblijf geworden. Veel meegemaakt. Nare dingen, maar ook veel mooie hoor!
  22. Catalina:
    18 februari 2015
    En de zon schijnt gewoon door. Ook voor mij! Onverschillig of je ervan geniet of niet. Dus leef ik toch maar gewoon verder en maak er het beste van.