Op naar de apendorpen

26 januari 2013 - Techiman, Ghana

Gisteren, vrijdag, zijn we met Vanessa, Lennart en Kingsley na schooltijd - de dag ervoor hadden we toestemming van de headmaster van Vanessa's school gekregen, zij zit op kostschool en mag alleen in de vakanties weg, dat zij mee mocht met dit educatieve tripje- en afgreisd naar Techiman. We hadden daar in het verleden in een wat shabby en verlopen hotel gelogeerd, waar een fijne tuin bij was en na wat wachten goed eten werd geserveerd: het Ageiwaa Memorial hotel. De reis ging perfect: met zijn vijven waren we in tweeeneenhalf uur met een taxi, nog een taxi en ten slotte een trotro in het hotel. Wij reisden lichtbepakt met alleen het hoogst noodzakelijke in een rugzakje want we gingen het oerwoud in en in het hotel hoefden we ook opgetut te zijn.
Toen we bij het hotel aankwamen, bleek het hotel inmiddels opgeknapt te zijn en de prijzen navenant gestegen. Eerst dachten we: oei, wat duur (in plaatst van de verwachte 6 tot 9 euro per kamer zo'n 24 ) maar toen we de kamers zagen, compleet met goede koelkast , werkende tv, een fan en airconditioner, een badkamer saar alles netjes was en werkte met zelfs een warme douche, veranderde onze houding snel. Wat een verademing na het primitieve kamperen in Berekum waar er vaker geen water uit de kraan komt dan wel en de elektriciteit vaak uitvalt. Het speet me dat ik geen shampo meegenomen had! Er werd zelfs een ontbijt geserveerd. Het leek wel vakantie!
De kinderen waren erg onder de indruk, maar waren geschokt toen ze de prijzen van de kamers en het eten hoorden! Niet verwonderlijk als je weet dat de aardige man in Marina, een cafe- restaurantje in Berekum, voor 12 uur werken per dag, alle dagen van de week,, maar 70 cedis per maand verdiend, zo'n 28 euro!
Wordt vervolgd ....