Politie je beste vriend?!!!!

4 maart 2013 - Accra, Ghana

Ja, ja, zo ben je een suffe toerist en zo ben je een gast op een belangrijke bijeenkomst.

Inmiddels in Accra aangekomen en eindelijk na veel gedoe op internet, kan ik nog net even een levensteken geven. Morgenavond, dinsdag vertrek ik en woensdagmorgen kom ik in Brussel aan. Sorry dat ik niemand meer gemaild heb- jammer genoeg-, maar dat lukte dus niet goed.

Het leukste verhaal even gauw.

Julius, een danser van de Culture group in Accra die voor alle belangrijke mensen in Ghana danst (bijvoorbeeld bij de begrafenis van de kortgeleden overleden president), ken ik al jaren. Ik had contact met hem gezocht, want ik wilde hem graag zien, en hij nodigde mij en Len uit voor een optreden op vrijdag. We moesten bij het hoofdkwartier van de Ghanese politie zijn, vlakbij de Nederlandse ambassade.

Wij ernaar toe. We komen aan en zeggen alleen maar dat we uitgenodigd zijn door de Culture Group en we mogen het bewaakte terrein op. Daar staat Julius ons op te wachten. Er staan prachtig aangeklede tenten en tafels en stoelen en buffetten klaar en wij mogen bij de groep aan tafel zitten. Het blijkt later dat het de jaarlijkse Nationale bijeenkomst te zijn van alle Ghanese politiemensen. Er komen allerlei hoge pieten, waaronder de vice-president van Ghana, allerlei Chiefs en ambassadeurs, gepensioneerde hoge pieten en wat niet al! Er worden prijzen uitgereikt aan politiemensen uit heel Ghana die iets uitzonderlijks hebben gepresteerd.

We komen voor het drum- en dansoptreden van Julius en hebben geen idee. Onderwijl gebeurt er vanalles. Allerlei excercities, de buffetten worden gevuld met hele zwijnen, vissen, fruit enz. Wij krijgen een flesje water: In Ghana is dat altijd het eerste dat je een gast geeft: water. Af en toe komt er een hotemetoot aangereden in een grote fourweeldrive, die begeleid door allerlei uniforms naar z'n plaats wordt gebracht. Na een tijdje wachten, een Ghanees uurtje, dus zo'n 2 uur, krijgen we een 'stick' gekruid en gebarbecued vlees aan een stokje en een drankje -daar waren we aan toe- en ook het officiele programma. Waarin we zien dat de hoofdgast de Ghanese vice-president is. Het wachten is dus op hem.

Eindelijk, 2 uur te laat, nadat alle belangrijke aanwezigen nogmaals met naam en toenaam genoemd zijn, arriveert ook hij en begint het spectakel. In tussentijd heeft Julius groep op de drums gespeeld om het wachten te vullen. Geweldig, op van die prachtige, traditionele Ghanese drums, Palago's genaamd. Iedereen staat op en het Volkslied wordt door de politieband gespeeld en Kwesi en nog wat neemt de moeite om overal te gaan groeten en wat tegen de mensen te zeggen. Hij staat ook bij onze tafel stil en geeft commentaar op de baard van een van de drummers.

Het was een heel spectakel. Ik heb wat foto's die ik op de site zal zetten. Mijn tegoed is bijna op, dus vat ik de rest kort samen. Het optreden van Julius was geweldig. Ik ben blij hem weer eens gezien te hebben. We hebben alles daar meegemaakt en zelfs deelgenomen aan het buffet: heerlijk! Alles was 's avonds te zien op het Ghanese nieuws. Heel bijzonder alles bij elkaar. Ik zie me nog niet te gast zijn bij de Nederlandse polite zonder uitgebreid antecedentenonderzoek!

Ja, een vliegende kraai vangt altijd wat!

Veel lieve groetjes en tot gauw!!!

1. Marit:
    Hoi Catalina,

Wat een leuk verhaal. Een hele goede vaart terug naar Holland! Tot snel.
  2. Carla:
    4 maart 2013
    wat een indrukwekkend verhaal, leuk om eens mee te maken !
    hier is het nu afgelopen met de kou dus een goed tijd om terig te komen, goede reis en tot ziens.
  3. Lodewijk:
    4 maart 2013
    Veel plezier nog, maak er een mooie laaste avond en dag van! Alvast een hele fijne terugreis gewenst en tot snel!

Groetjes aan iedereen daar =)
  4. Marian:
    4 maart 2013
    hey goede reis de zon is hier ook aangekomen vanmiddag 12 graden,nog een paar leuke dagen daar en goeie reis.

tot later
  5. Anne-May Lijser:
    5 maart 2013
    Lieve Mam! Die dansvoorstelling had ik wel willen zien! Goede reis morgen! Jammer dat ik je niet kan ophalen in Brussel, ik werk die dag nog met Jan Fabre in Antwerpen. Ik bel je woensdag!
    liefs may
  6. Rob:
    5 maart 2013
    Goede reis terug en jammer dat dit je laatste verhaal is. Ik heb ze altijd met veel plezier gelezen.
  7. Wilma:
    Hoi Catalina,

Wat een indrukwekkend eindverhaal en wat aardig om zo'n afscheid voor jullie te organiseren haha. Als je dit leest ben je misschien al onderweg, ik hoop dat je een goede reis hebt en niet te moe aankomt. Ik heb genoten van al je reisverhalen.

Groetjes,

Wilma