Sunyanni

21 januari 2013 - Sunyani, Ghana

Inmiddels is de rust teruggekeerd : als laatste 'inkoopactie ' heb ik zaterdag de 3 kleinste jongens meegenomen en hen van noodzakelijkheden voorzien. Zoals alle kinderen hadden ze voorkeur voor glimmend en kleurig, maar toen ik ze het verschil in kwaliteit liet zien met minder spectaculaire maar degelijker spullen, waren ze snel overtuigd. Zondag hebben we Lennart en Kingsley meegenomen naar Sunyanni om naar Lens huis in aanbouw te inspecteren en daarna naar een luxe hotel te gaan, Eisbett, en daar in het zwembad te zwemmen, maar het was zo'n hete dag dat lopen geen optie was. Dus zijn gelijk
naar het zwembad gegaan. Een heerlijk groot en diep bad met schoon, niet al te gechloreerd water , we hebben er allemaal 4 van genoten en natuurlijk ook van het koude bier en de kinderen van hun flesjes.
Het is er wel erg duur: We waren voor het zwembad en elk 2 drankjes 52 cedis kwijt : ruim 2 keer zoveel als het zwembad bij hotel Ginaat in Berekum. De jongetjes, allebei 13,hadden besloten dat we daar niet zouden eten, maar bij Marina, een lokaal restaurantje met heerlijk eten en normale prijzen.
Maar we waren nog niet 1,2,3 weg: de batman wilde geen gespecificeerde boon uitschrijven:"dat deden ze nooit". Maar dan zijn ze bij Len aan het verkeerde adres! Blijkbaar had het personeel hun eigen handeltje opgezet, waarbij ze de VAT, de omzetbelasting in eigen zak steken. Het hotel is eigendom van een van de rijkste mannen van Ghana, Sam Bennet, dus als die de belasting ontduiken, terwijl mensen met kleine nerinkjes braaf VATbonnen schrijven, blijft het sukkelen met de rijksbegroting. Dus keken we naar het prachtige aquarium, gezeten op heerlijk zachte, leereen
banken in de glanzende marmeren lobby, vervolgens naar voetbal op een enorme plattegrond tv -Ghana- Congo, 2-2 -, en tenslotte heb ik foto's gemaakt van de jongens in de tuin van het hotel. Dit alles afgewisseld met ondersteuning van Len die inmiddels 4 klachten had ingediend : de rekening dus, de slechte service van de poolman en de batman die niet op de zwemmers en de klanten letten, maar interessant zaten te doen met vriendjes. Bovendien was de duikplank al 2 jaar kapot en het ergste : er was maar 1 trap met 1 tree, waardoor ik bijna het water niet uit kon komen. Onderhoud blijft een probleem in Ghana. Toen Len uiteindelijk z'n visitekaartje aan de manager had gegeven en we een juiste rekening hadden gekregen, konden we eindelijk naar het. restaurant. Volgegeten en voldaan zijn we teruggereisd. Thuisgekomen, het was inmiddels donker, vonden we een heerlijk maaltijd, die we tot onze schande met lange tanden hebben opgegeten :Be had extra lekker voor ons wereldreizigers gekookt en we konden haar niet teleurstellen. Yaw was weer aan het huilen en ontroostbaar dat hij niet meemocht en om half 9 waren we het beu en zijn we gaan slapen.
Len is een biertje drinken, de kinderen zijn naar school en ik zit heerlijk onder de fan dit verslagje te schrijven. Darnet kwam. Michelle, het dchattige dochtertje van anderhalf van de niksnut steunen om een ballon en die heb ik bij haar moeder afgeleverd : godda, dat betekend 'ga slapen'.
Even lekker lui niksdoen nu het hier rustig is. Morgen naar Sunyanni op zoek naar een Dental Clinic, want er is een stuk van. Lens kies afgebroken.
Ik heb op facebook foto's gezien van de enorme hoeveelheid sneeuw in Groede : ik hoop dat het niet teveel problemen geeft: ' t is ook altijd wat! Groetjes.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Catalina:
    21 januari 2013
    Sorry voor de fouten in mijn verhaaltje! Het blijft behelpen, schrijven op een telefoon.
  2. Lies:
    21 januari 2013
    Wat een belevenissen en mooie foto's. Hier in Groede zijn we van slag omdat Jan Maat overleden is. Zaterdag is er een herdenkingsdienst in de grote kerk .
  3. Catalina:
    21 januari 2013
    Hoi Lies, dank je voor de boodschap. Marian heeft me ingelicht, dus ik ben ook van slag. Ik was erg op Jan gesteld en hij was een fijne buurman. Het spijt me dat ik geen afscheid kan nemen.
    Sterkte zaterdag! Catalina