Happy Valentine!?????

14 februari 2013 - Berekum, Ghana

Zelfs in Berekum, Ghana, wordt je begroet met Happy Valentine en kun je foute rode beertjes, hartjes, enz. kopen. Niets van dat alles is aan mij besteed, maar dat de Amerikaanse commercie zijn ideeën zo ver verspreid heeft, verraste me toch.

Alles goed met iedereen? Hier is zoveel gebeurd, dat ik niet aan schrijven toekwam.

Het is hier nog steeds verschrikkelijk heet: 38 gr in de schaduw en vééél meer in de zon. Dat bepaalt veel van de dagelijkse gang van zaken. Tussen 12 en 5 is iets doen bijna onmogelijk. Het is hier nu 17.45 en binnen nog 32 en buiten nog 34 gr. in de schaduw dus. Over een half uur is het donker en het is hier een plattelandsgat, waar 's avonds niet veel te doen is. Dus zit je een beetje te wachten tot het koeler wordt en gaat vroeg naar bed. Het had al weken geleden regelmatig moeten regenen. Inmiddels zijn veel mensen ziek. Er gaat een virus rond en veel mensen hebben oogproblemen en hoesten door het stof. Alles is rood. Zodra je de deur uitstapt ben je weer bezweet en stoffig.

Ook ik ben ziek geweest en heb 2 dagen met koorts op bed gelegen. Koorts met zo'n hitte!! Een nieuwe ervaring, maar geen fijne. Nu is de vrouw des huizes ziek en ligt op bed. Dat betekent dat er al 2 dagen niet gekookt is. Ik kan helaas weinig doen, want dat wordt me niet toegestaan: ik begin er de kriebels van te krijgen. Alles wat ik wil doen wordt me uit de handen genomen en dat is lief bedoeld, maar ik ben niet echt geschikt om hele dagen te kijken hoe anderen werken en dat terwijl ik nou net een beetje fitter ben.....Iedereen scharrelt z'n kostje bij elkaar en wij gaan maar buiten de deur wat eten. Nemen Lennart mee en ik geef die en gene geld om wat eten voor zichzelf te kopen. Ik probeer Be te helpen en speel een beetje verpleegster: houd haar temperatuur in de gaten, geef medicijnen tegen de hoofdpijn en de koorts en laat haar zoon zeggen dat ze veel moet drinken. Iedereen is bezorgd, want ziek zijn is hier al gauw ernstig, maar ik denk dat het wel los zal lopen, dat hoop ik in ieder geval.

Morgen probeer ik verder te schrijven en te vertellen waarom ik zo lang niks heb laten horen, maar vandaag wilde ik liever gewoon even kletsen.

Het gezin houdt zichzelf zo'n beetje in leven met een klein kruidenierswinkeltje dat hele dagen open is. Nana zit er altijd en heeft zo wat om handen en heeft contact met mensen. 's Avonds zit Beatrice er ook altijd, maar gisteren dus niet. Wij zaten een beetje buiten af te koelen, horen we Nana hard roepen. Heeft een knul op een fiets haar beroofd! Hij vroeg haar wat de prijs van een blikje melk was en toen ze zich omdraaide om te laten zien welke soorten ze verkocht, pakte hij het emmertje met geld en racete er vandoor. Laf hoor, zo'n oud mens bestelen van het kleine beetje geld dat ze verdient. Hij moet er eerder geweest zijn, want hij wist precies waar het geld stond, maar Nana's ogen zijn net zo oud als zijzelf, dus heeft ze hem niet herkent. Alles wat man is - of zichzelf daartoe rekent - is de dief met stokken achterna gegaan, maar in het donker is het slecht zoeken en dus was de dief gevlogen

Tot het volgende verhaal!!!!

1. Marijke v Sluijs:
    14 februari 2013
    Hallo Cathalina,
    Wat een heel ander leven hebben mensen daar toch,en dan hebben wij het over crisis.
    Het lijkt me ook niks als je zo lang ergens bent dat je niks mag doen Ook dat is bij mij anders Dit weekend vrienden te logeren gehad die heerlijk gekookt hebben,daar kan ik van genieten om zo maar aan te schuiven.
    Hopelijk gaat het toch wat regenen daar hier ijzelde het vanmorgen dat is minder.
    Hart. gr en tot de volgende keer
    Marijke v Sluijs
  2. Anne-May Lijser:
    14 februari 2013
    Hey Mam!

Happy valentine is aan mij ook niet besteed hoor. Ook hier is valentijnsdag steeds 'hotter', maar persoonlijk ken ik weinig mensen die er aan mee doen.

Wat een hitte daar joh! Die hitte is aan mij ook niet besteed, ik kan het me herinneren van Brazilie....veel te heet voor mij...geef mij maar die frisse winterlucht ;)
    Maar ik weet dat je lichaam niet goed tegen deze kou zou kunnen, dus ik denk dat je toch beter af bent daar!
    Ik hoop dat je leuke boeken hebt om te lezen? Of dat ghanezen ook van gezelschapsspelletjes houden ;-)

Ik werk vanaf maandag in Antwerpen bij Jan Fabre. Heb er zin in! En Fre en Hanna gaan op Durak passen!

Geniet nog van je laatste weekjes!

liefs,
    May
  3. Catalina:
    15 februari 2013
    Hoi Marijke,
    Niks mogen doen is natuurlijk een luxeprobleem. Ik mag vooral geen dommekrachtwerk doen, dat is in de sociale rangorde hier werk voor jongeren : vegen, wassen, dingen dragen, enzovoorts. Zodra er iets geregeld of besloten moet worden, of betaald, moet ik in actie komen en kan ik niet weigeren. Bijvoorbeeld : Richmond, voor wie we de opleiding gaan betalen is gescout voor een football academy in Accra. Vraag ik hem wat z'n moeder daarvan vindt, zegt hij : jij bent nu m'n moeder, dus ik moet het aan jou vragen. Eervol, maar ook een grote verantwoordelijkheid.
    Hoi May,
    Jammer genoeg worden er weinig spelletjes gespeeld. Alleen dat spelletje dat ik lang geleden van jou heb gekregen, met die zaden, zie je soms door mannen 's avonds op straat gespeeld worden. Dankzij Rob heb ik een e-reader met heel veel boeken. Ik ben nu Pride and Predjudice aan het lezen en heb al 4 andere boeken uit. Ik lees hier minder dan thuis, maar als ik even genoeg heb van alles, vlucht ik in een boek.
    Veel plezier bij Jan Fabre : ik ben trots op je!
    Groetjes, Catalina
  4. Marian:
    17 februari 2013
    nou wij komen net thuis .... we hebben zon, sneeuw,sneeuwstorm,mist en regen gezien in tijd van een week. heerlijk chalet waar je zelf de kachel moest op stoken onze koffers werden met de piste bouli naar boven gebracht .kortom ski's aan bij de deur en gaan. heerlijk uitgerust en niks moeten heerlijk .
    Maar jij beleefd ook van alles ik hoop dat je lijf ervan opknapt. Het is wel een hele belevenis daar zo en heel andere cultuur ,das toch even wennen. Nog veel plezier groetjes xxx